Uniknya Kelahiran Sepasang Kembar

Assalamualaikum mommies 🙂 Semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera dan happy happy selalu.  Entri kali ini akan mengupas serba sedikit tentang kelahiran bayi kembar.  Satu topik yang menjadi kegemaran para ibu di luar sana kerana bayi kembar sentiasa menjadi perhatian dan dianggap satu kelahiran yang sangat unik dan istimewa.  Tidak ramai ibu yang berpeluang merasa…

Baca Lagi →

Waspada Urutan Ketika Hamil

Assalamualaikum dan salam sejahtera 🙂 Hari ni kita nak cerita serba sikit tentang urutan untuk ibu yang sedang hamil.  Bukan semasa berpantang je kena berurut, semasa hamil pun dibolehkan.  Antaranya adalah untuk menenangkan emosi serta mengurangkan ketegangan otot dan urat saraf. Tetapi awas, bukan semua bahagian boleh diurut. Urutan tidak digalakkan semasa awal kehamilan kerana…

Baca Lagi →

Perkembangan Janin Sepanjang Kehamilan

Assalamualaikum dan salam sejahtera mommy 🙂 Sudah usia keberapa kandungan mommy setakat ini? Mesti bermacam-macam perasaan bermain pada ketika ini kan? Rasa gembira, teruja, risau, atau berdebar-debar menanti kelahiran si kecil.  Normal semua tu, lebih-lebih lagi yang baru first time merasai pengalaman mengandung.  Pastinya ini merupakan pengalaman yang paling manis ketika bergelar isteri 😉 Adakah…

Baca Lagi →

Khasiat Kurma Untuk Ibu Hamil Dan Selepas Bersalin

Assalamualaikum dan salam sejahtera mommy 🙂 Bagaimana kandungan setakat ni? Masih dalam keadaan baik-baik atau ada yang sudah mula mengalami alahan? Mengidam yang pelik-pelik sampai si suami pun turut mengidam sama? Hehe. Normal la tu ye mommy. Semoga dipermudahkan proses bersalin nanti. Kita nak kongsi sikit tentang makanan yang baik diamalkan sepanjang hamil dan selepas…

Baca Lagi →

Panduan Cucian Bahagian Sulit

Kaum wanita memang sangat digalakkan menjaga bahagian sulit untuk kebersihan dalaman dan mengelakkan penyakit yang tak diingini.  Alat sulit wanita merupakan kawasan anggota badan yang paling sensitif dan memerlukan penjagaan yang baik.  Ada wanita yang kurang mengambil berat mengenai kebersihan faraj mereka dan boleh menyebabkan risiko terkena pelbagai penyakit. Terutamanya untuk ibu yang selepas bersalin.…

Baca Lagi →

Keadaan Ibu Selepas Bersalin

Assalamua’laikum mommies dan selamat sejahtera 🙂 Bagaimana berpantang setakat ini? Ada yang masih mengekalkan adat berpantang turun temurun seperti bertangas, berdiang dan sebagainya? Atau ada yang berpantang secara moden, ringkas dan mudah sepertimana ibu-ibu zaman sekarang berpantang? Tak kisahlah bagaimanapun, asalkan amalan berpantang tu jangan sesekali ditinggalkan.  Tolong jangan pandang remeh amalan berpantang ni sebab…

Baca Lagi →

Jenis Darah Selepas Bersalin

Terdapat tiga jenis darah yang keluar selepas bersalin.  Antaranya ialah darah nifas, darah bantal dan darah bayam.  Tidak ramai ibu yang mengetahui tentang jenis darah ini dan komplikasinya jika tidak dikeluarkan sepenuhnya.  Mari kita baca satu persatu tentang jenis darah yang keluar selepas bersalin ini. 1. Darah Bantal Darah bantal ialah darah yang terkumpul selama…

Baca Lagi →

Kebaikan Berpantang Selepas Bersalin

  Sebagai seorang yang bergelar ibu atau bakal bergelar ibu, mereka sepatutnya merasa bertuah kerana berpeluang merasai pengalaman berpantang.  Walaupun ada  sesetengah yang beranggapan berpantang itu pengalaman yang agak ‘menyiksakan’, tetapi ia sebenarnya satu proses yang sangat bermanfaat dan banyak kebaikkan. Berpantang merupakan satu fasa pemulihan atau proses rawatan untuk ibu selepas bersalin bagi memulihkan…

Baca Lagi →

Khasiat Kacang Peas Untuk Bayi

  Tahukah anda, bahawa kacang hijau mempunyai khasiat yang mengagumkan untuk bayi? Kacang peas sesuai dijadikan makanan puri untuk bayi kerana ia mengandungi lebih banyak protein selain kalsium, Vitamin A, C, zat besi dan pelbagai mineral lain.  Selain itu, ia juga mudah dimakan dan sangat berkhasiat untuk diperkenalkan kepada bayi anda. 😀 Makanan puri berasaskan…

Baca Lagi →

Segarkan Badan dengan Sabun Danita

KEADAAN IBU SELEPAS BERSALIN Wanita yang bakal bergelar ibu pasti tertanya-tanya bagaimana keadaan ibu selepas bersalin. Pengalaman sebegini tidak pernah dirasai lagi dan pastinya persediaan sebagai seorang ibu tidak banyak yang diketahui. Dari segi emosi, semestinya seorang ibu akan merasa gembira kerana selamat melahirkan anak setelah mengalami sakit kontraksi ketika bersalin.  Ibu yang baru bersalin…

Baca Lagi →

Page 1 of 8